20160528_CambridgeClassic3F1-veneily, eli viralliselta nimeltään F1 Powerboat Racing, edustaa korkeinta kilpa-ajosarjaa moottoriveneiden osalta vähän samaan tapaan kuin autourheilussa Formula 1-luokka. Nämä veneet kulkevat huippunopeuksilla jopa yli kaksisataa kilometriä tunnissa. Tämä on mahdollista sen vuoksi, että nämä katamaraanin näköiset veneet toimivat lähes samalla tavalla kuin lentokoneen siivet. Ajettaessa F1-venettä huippunopeuksilla vene tuskin koskettaa veden pintaa – ainoastaan potkuri ja pari senttiä veneen pohjasta jäävät veden pinnan alle.

Osakilpailuja ympäri maailman

Lajin parissa käydään osakilpailuja ympäri maailmaa. Näiden F1 Power Boat Racing -osakilpailujen järjestäjätahona on toiminut UIM, eli Union Internationale Motonautique. Osakilpailusijoituksien perusteella yritetään kerätä mahdollisimman paljon maailmanmestaruuspisteitä ja eniten pisteitä saanut voittaa luonnollisesti maailmanmestaruuden. Näitä maailmanmestaruuksia voidaan saavuttaa joko kuljettaja- tai tallikohtaisesti. F1-veneilyssä osakilpailuja käydään pääasiallisesti Aasiassa, mutta joitakin kilpailuja pidetään Euroopassakin. Näiden lisäksi ajetaan vastaavanlaisia paikallisia sarjoja, kuten Australiassa ajettavat kansalliset sarjat, F1 Superboat -sarjat. Niin ikään Yhdysvalloissa kisataan F1 Chamboat -sarjassa, joka on myöskin oma erillinen sarjansa.

F1-veneily tarjoaa vauhdin hurmaa

F1-venekilpailussa vesistöön on rakennettu poijujen avulla noin 2000 metriä pitkä rata, jota ajetaan noin 30 minuutin ja kahden kierroksen ajan näillä huippunopeilla Mercury V6 -kaksitahtimoottoreilla varustetuilla koppiveneillä. Radoilla on yleensä suoria osuuksia sekä jyrkkiä kaarteita, jotka aiheuttavat mittavia g-voimia kuljettajille. Veneiden moottorit ovat jopa 350-hevosvoimaisia, joten polttoaineen kulutus saattaa olla noin 120 litraa tunnissa. Näiden moottoreiden avulla F1-veneiden kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa jää alle neljään sekuntiin. Tällaiset kuusimetriset veneet painavat noin neljäsataa kiloa. Ei olekaan ihme, että F1-veneen liito muistuttaa lentokoneen lentämistä enemmän kuin tavallista veneilyä.

Turvallisuus

Turvallisuuskysymykset ovat jatkuvasti keskiössä F1-veneilyn parissa, koska laji on vauhdikas ja siihen liittyy myös riskejä. Näitä riskejä aiheuttavat esimerkiksi muuttuvat säätilat sekä

yllättävät aallokot, joita veneet tuottavat itse ajoalustaansa. Tämän vuoksi kuljettajilla on käytössä niskatuet ja heiltä vaaditaan superlisenssin sekä hyvän terveydentilan lisäksi muun muassa uintitaitoa.

Kova kilpailu

Samalla tavalla kuin autourheilun puolella on erilaisia talleja, jotka kamppailevat keskenään huippuautojen suunnittelusta, toteutuksesta ja autojen menestyksestä, on F1-veneilyssä erilaisia venerunkojen valmistajia. Näitä ovat muun muassa italialainen BABA, joka kuuluu sarjan hallitseviin merkkeihin. Muita merkkejä ovat DAC, GTR, Dragon, Blaze sekä Molgaard. Suomalainen Sami Seliö on suosinut tanskalaisen Molgaardin valmistamaa kahden istuttavaa venettä. Hän kantaa F1 Powerboat Racing -maailmanmestarin titteliä vuosilta 2007 ja 2010.