Suomen menestynein Formula 1 -kuski

lindsey-in-a-formula-renault-3Formula 1 -autourheiluluokka, joka on perustettu jo 1950-luvulla, on tuonut monia mukavaa uutista Suomeen vuosien saatossa. Moni mieltää F1:n tärkeimmäksi ja korkeimmaksi kilpa-autojen luokaksi, ja onhan se maailmanlaajuisesti yksi eniten tuottavista moottoriurheilulajeista. Kuluneiden vuosikymmenten aikana suomalaiset huippukuskit ovat saavuttaneet paljon voittoja ja niittäneet suosiota maailmanmestaruuskisoissa. Suomen menestynein Formula 1 -kuski on tunnettu nimi edelleen kautta maailman, vaikka urasta on jo vierähtänyt vuosikymmeniä.

Lentävä suomalainen

Kaikkein menestynein suomalainen kuljettaja on kaikkien tuntema ja ihailtu Mika Pauli Häkkinen, joka on voittanut Formula 1 -maailmanmestaruuskisat kahteen kertaan. Hän mittaili kaikkein kovimmassa sarjassa, vastustajanaan maailman kaikkein menestynein Formula 1-kuljettaja Michael Schumacher. Miesten välille välille syntyi kunnioituksen side välttämättömästä kilpailuasetelmasta huolimatta.

Häkkinen oli jo toiminut vuosia kisoissa, kun lopulta vuonna 1991 hän aloitti Formula 1-uransa, joka mahdollisti tien tämän itsenäisen ja vauhdikkaan moottoriurheilun muodon huippunimeksi. Aloittaessaan F1-uransa hän ajoi ensin Lotuksen tallin autolla vuosina 1992 ja 1992. Toinen kausi Lotuksella alkoi tuoda Häkkiselle menestystä, sillä Lotus kehitti autoaan huomattavasti Häkkisen toisena vuonna tallissa. Tuona vuonna hän sai yhteensä 11 MM-pistettä ja tuli maailmanmestaruusluokassa kahdeksanneksi. Tuo menestys sai aikaan sen, että Mika Häkkisestä tuli kysytympi kuski muiden tallien silmissä, ja lopulta hän päätyikin menestyvän McLarenin tallin tiimiin.

Vuonna 1993 Häkkinen aloitti tallilla testikuljettaja, kunnes kisakauden päätteeksi pääsi korvaamaan Ayrton Sennan tallitoverin, joka luovutti paikkansa juuri kauden lopussa. Silloin alkoi yhteistyö legendaarisen Sennan kanssa samassa tallissa. Vielä samana kautena Häkkinen onnistui pääsemään palkintopallille kertaalleen, vaikka voitot olivat vielä edessäpäin.

Kohti maailmanmestaruuksia

Seuraavana vuonna Häkkisestä tuli McLarenin ykköskuljettaja, sillä Senna vaihtoi tallia ja siten Mika Häkkisen menestyksen tiellä ei ollut enää suuria esteitä. Vuonna 1994 hän sijoittui auton ongelmista huolimatta sarjan neljänneksi, vuonna 1996 viidenneksi.

Vuosituhannen vaihteen lähestyessä 1998 oli Häkkisen vuoro loistaa ja koko formulakausi oli kuin intensiivinen kaksintaistelu Häkkisen ja Schumacherin välillä, jolloin lopulta ratkaisevassa loppupelissä Häkkinen julistettiin ensimmäistä kertaa maailmanmestariksi.

Vuonna 1999 kaksintaistelu jatkui, mutta kesken kauden Schumacherin loukkaannuttua osakilpailussa, Häkkinen loi välimatkaa vastustajiinsa. Muutamien keskeyttämisten ja vastoinkäymisten vuoksi näytti siltä, että Ferrari oli lopulta saamassa kaksoisvoittoa, mutta Häkkinen julistettiin toista kertaa maailmanmestariksi vuonna 1998 kilpailevan tallin toimiessa sääntöjen vastaisesti.